Cursusoverzicht Traumasensitief werken binnen de schoolcontext
Module 1: Inleiding
1.1. De school als mini-samenleving, uitdagingen en kansen
1.2. Een netwerk van systemen: een holistische en integratieve benadering
1.3. Hoe meer kennis over trauma, stress en stressregulatie kan bijdragen tot verbondenheid en (zelf)zorg
1.4. Mentaal en sociaal emotioneel welzijn: een zaak van iedereen
1.5. Traumasensitieve zorg in het onderwijs
Module 2: Een samenleving in beweging
2.1. Leven in een kennissamenleving
2.2. Een samenleving onderhevig aan ingrijpende veranderingen: een nieuwe sociale cultuur
2.3. De snelle opkomst van AI: mogelijkheden en valkuilen
2.4. Systemen op losse schroeven: vasthouden of meebewegen?
2.5. Natuurlijke wijsheid en creativiteit voor een balans in evenwicht
Module 3: De biologische werking van trauma en stress begrijpen
3.1. Definities van trauma en stress
3.2. De polyvagaaltheorie: basis voor een krachtgerichte aanpak van trauma en stress
3.3. Gewaarzijn als eerste stap naar heling en bewustwording
3.4. Manieren waarop de gevolgen van trauma en aanhoudende stress zich kunnen tonen: fysiek, mentaal, sociaal, emotioneel, energetisch
3.5. Veiligheid en verbinding als basis voor herstel en heling: praktische toepassingen
Module 4: Traumasensitieve zorg binnen de schoolcontext
4.1. Zelfzorg voor leerkracht en zorgverlener
4.2. Dysregulatie bij kinderen en jongeren in de klas herkennen en co-reguleren
4.3. De ouders als evenwaardige partners: aandacht voor veiligheid en vertrouwen
4.4. Het schoolbeleid: algemeen preventiebeleid traumazorg
4.5. Integratief samenwerken
Module 5: Afronding: mogelijkheden en succesverhalen
5.1. Samenvatting
5.2. Enkele verhalen uit de praktijk
5.3. Community building: co-creatie van een samenleving in balans
5.4. Programma op maat van de uniciteit van elke school
5.5. Mogelijkheden voor de toekomst: workshops, verdiepende cursussen, online trajecten, trainingen,...
Dankwoord